Konijn en knaagdieren

Konijnen moeten net als kat en hond gevaccineerd worden. De vaccinatie beschermt hen tegen myxomatose en RHD, twee besmettelijke konijnenziektes. Dankzij een nieuw vaccin is het nu voldoende om uw konijn één maal per jaar te laten inenten. Beide ziektes komen frequent voor en tijdige vaccinatie is belangrijk. U kan dagelijks na afspraak op onze praktijk terecht voor vaccinatie. Elk konijntje wordt bij vaccinatie grondig nagekeken en onderzocht. U krijgt natuurlijk ook de nodige informatie over voeding en verzorging van uw konijn.

Konijnen zijn prooidieren en laten zelden merken dat ze ziek zijn. Door regelmatig onderzoek kunnen we eventuele medische problemen in een vroeger stadium opsporen en behandelen en zorgen dat uw konijn lang en gezond leeft. Vergeet niet dat de levensverwachting van een konijntje 8-15j is. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat de tanden van konijnen en knaagdieren voortdurend doorgroeien. Om hun tanden te doen afslijten moeten konijnen dan ook altijd beschikking hebben tot een goede kwaliteit hooi. Daarnaast geef je ze dagelijks nog wat groene groenten en een soeplepel goede kwaliteit korrels. Er zijn veel verschillende merken korrels op de markt maar het merendeel bevat te weinig vezels en teveel koolhydraten, eiwit en vet. In de praktijk kan u een zeer goede kwaliteit korrel kopen. Deze voeding bestaat uitsluitend uit pellets en bevat GEEN zaden. Zadenmengsels zijn minder goed voor het gebit en de maagdarmflora van konijnen..

Als de tanden niet goed afslijten kunnen ze doorgroeien en dit kan ervoor zorgen dat ze abcessen in de mond krijgen of stoppen met eten. Als dit het geval is kan uw konijn geopereerd worden en kunnen de tanden indien nodig getrokken worden of ingekort worden. Het is best om uw vrouwtjeskonijn te laten steriliseren, dit ter preventie van tumoren aan het geslachtsstelsel en omdat ze dan ook beter in groep gehouden worden. Vrouwelijke konijnen (voedsters) zijn zeer vatbaar voor baarmoedertumoren! Twee niet gecastreerde rammelaars of voedsters geeft vroeg of laat gevechten en als u ze in een koppel houdt moet u rekening houden met zeer regelmatig jonge konijntjes.

Mannetjes worden gecastreerd om de agressie te verminderen, het sproeien en de voortplanting te voorkomen. Ook voor andere knaagdieren (chinchilla, hamster, rat, degu) zijn er specifieke korrels beschikbaar. Bij ratten komen er vaak tumoren en abcessen voor. Indien dit vroegtijdig opgemerkt wordt, kan dit met succes geopereerd worden.

Terug naar Info per diersoort